Eerste signalen van een ‘hielspoor’

Hoe kan je een hielspoor vroegtijdig herkennen?

In mijn praktijk zie ik veel mensen met hielpijn. De klachten bij deze mensen bestaan vaak al meer dan 6 maanden. Dan kun je je afvragen waarom men niet eerder aan de bel trekt. Vaak komt dit doordat de klacht zich langzaam ontwikkeld. In deze blog wordt besproken hoe je een ‘hielspoor’ vroegtijdig kunt herkennen en hoe je kunt handelen om te voorkomen dat het erger wordt.

Zoals in eerdere blogs wordt de term ‘hielspoor’ gebruikt. In deze tekst bedoelen we daar een fasciitis plantartis, peesontsteking van de peesplaat onder de voet, mee.

Waarom komen mensen zo laat in actie bij hielpijn?

Hielspoor is een klacht die meestal ontstaat door een overbelasting. De pijnklachten beginnen heel mild en nemen heel langzaam toe. Vaak worden de klachten niet herkend tot deze serieuze vormen gaat aannemen en men er uiteindelijk bewust van wordt. Dan is men vaak al 4 tot 8 weken verder. Omdat de klacht bij belasting weer afneemt wordt er vaak gedacht dat het vanzelf wel weer over gaat. Helaas gebeurt dit niet altijd. Hoe langer een pees overbelast en geïrriteerd is des de langer duurt het voordat deze weer genezen is. Het is dus van belang om er vroeg bij te zijn.

Er zijn ook gevallen waarbij de hielpijn acuut ontstaat. In dit geval is er vaak sprake van een klein inwendig scheurtje in de pees. Ook in deze gevallen kun je de onderstaande tips en tricks opvolgen.

Waar herkent u een hielspoor aan in een vroeg stadium?

  • Stijf gevoel onder de voet bij het opstaan, na een nacht slapen
  • Zwaar vermoeid gevoel in de voeten aan het einde van de dag
  • Bij beweging neemt de pijn af

Wat moet u zichzelf afvragen?

  • Heb ik de laatste tijd meer bewogen dan anders? Bijvoorbeeld: begonnen met hardlopen (of een andere sport), hondje erbij die 3x per dag uit moet, verhuizing, verandering van beroep, toename van het aantal sporturen en intensiviteit.
  • Heb ik andere schoenen gedragen? Bijvoorbeeld: verandering van hardloopschoenen, werkschoenen, schoenen voor algemeen dagelijks leven?
  • Heb ik meer op een ladder gestaan?
  • Heb ik meer op mijn hurken gezeten?
  • Is er sprake van toename van gewicht in een korte tijd? Zwangerschap hoort hier ook bij.

Tips en tricks bij de eerste tekenen van ‘hielspoor’:

Herkent u zich in bovenstaande vragen? Dan is het verstandig om onderstaande punten op te volgen tot u merkt dat de klachten afgenomen zijn.

  • Reductie van belasting. Bijvoorbeeld: stop met hardlopen, zorg dat iemand anders de hond ook een keer uit laat.
  • Draag schoenen met een stijve loopzool en hielheffing. Hierover is eerder geschreven in de blog: ‘Hielpijn? Kies de juiste schoen! van 14-05-2015. Het is wel belangrijk dat u deze schoenen zo veel mogelijk draagt. Dus ook thuis.
  • Voorkom lang staan en lopen.
  • Probeer te achterhalen hoe de klacht is ontstaan. Dan kunt u herhaling mogelijk ook voorkomen.

Aanhoudende klachten

Blijven uw klachten bestaan ondanks de maatregelen zoals hierboven beschreven? Dan kunt u het beste een afspraak maken bij één van onze hielpijncentra. Wacht niet te lang!

Start uw zorgtraject