Enkelinstabiliteit als oorzaak van hielpijn

Herkent u dit?

U heeft al geruime tijd klachten van pijn rondom de hiel en u heeft van alles geprobeerd om van uw voetklachten af te komen maar niets heeft tot het gewenste resultaat geleid. Dan zou het zo kunnen zijn dat instabiliteit van het enkelgewricht de onderliggende oorzaak is van uw probleem.

Een uitgebreid vraaggesprek en onderzoek door de fysiotherapeut van de voet-enkel in combinatie met een videoanalyse van uw looppatroon, kan een goed inzicht geven in de oorzaak van uw klacht. Instabiliteit van het enkelgewricht kan als mogelijke oorzaak van hielpijn worden gevonden welke als gevolg van een simpele (niet goed genezen) enkelverzwikking in het verleden kan zijn ontstaan.

Wat is instabiliteit van het enkelgewricht?

Enkelinstabiliteit is het eenvoudigst uit te leggen door uw voet/onderbeen te vergelijken met een stapel blokken die niet netjes op elkaar is gestapeld. Staan 1 of meerdere blokken niet netjes op elkaar dan is de kans groot dat de stapel niet stevig staat, gaat wiebelen en kan omvallen (zwikken).

Als gevolg van een enkelverzwikking kan de kracht van uw onderbeenspieren verminderen waardoor kleine bewegingen minder goed worden aangestuurd. Dit kan problemen veroorzaken tijdens normale dagelijkse bezigheden zoals wandelen, staan en sporten. De manier waarop de hiel contact maakt met de grond is van invloed op alle “daarboven gelegen” gewrichten (knie/heup/rug). Maakt het hielbeen een te grote (zijwaartse) beweging dan vraagt dat in gehele been veel aanpassingsvermogen om toch nog een “nette” beweging te kunnen maken (waarbij de blokken netjes op elkaar blijven staan). Als gevolg van de trek en drukkrachten die hierbij rond de hiel plaatsvinden kan hielpijn ontstaan.

Welke (fysiotherapeutische) behandeling is mogelijk bij hielpijn als gevolg van enkelinstabiliteit?

Nadat de podoloog heeft geconcludeerd of er wel of geen podologische zolen nodig zijn, is oefentherapie een belangrijk onderdeel van de behandeling.

Oefentherapie is nodig om er voor te zorgen dat de spieren zo getraind zijn dat ze “de blokken netjes op elkaar kunnen houden”. De oefeningen kunnen na instructie vaak op een eenvoudige manier thuis worden uitgevoerd en kunnen met het nodige doorzettingsvermogen en geduld leiden tot vermindering van klachten! Immers: als de hiel stevig, in een goede positie , op de grond staat en blijft staan tijdens de afwikkeling ,door goede spierfunctie van de onderbeenspieren, zal er duidelijk minder trek en druk rond de hiel optreden waardoor een belangrijke oorzaak van hielpijn, overbelasting (!), tot een minimum wordt geredueerd. De combinatie met een (tijdelijke) therapiezool en goed passende schoen is hierbij in veel gevallen essentieel!