Trainend van je hielpijn af

Nieuwe behandelmogelijkheden verkennen

Wanneer je last hebt van hielpijn door een geïrriteerde peesplaat onder de voet, zijn er gelukkig heel wat mogelijkheden om je klachten te verminderen. Toch is het erg prettig als er af en toe goede nieuwe behandelmogelijkheden bijkomen. Dit geldt al helemaal als er een eentje bij zit die je ook nog eens gemakkelijk zelf kunt uitvoeren.

Scandinavisch onderzoek

Kort geleden verscheen er een onderzoek naar de behandeling van een geïrriteerde peesplaat dat werd uitgevoerd in Aalborg, Denemarken. Bij 48 mensen met dit probleem werd eerst een echo gemaakt om de diagnose te bevestigen. Daarna werden er twee groepen gemaakt waarbij de ene groep de peesplaat ging rekken en de andere groep aan het trainen werd gezet.

Een rekgroep en een trainingsgroep

De rekgroep deed elke dag thuis drie keer verlengingsoefeningen na het krijgen van uitleg. De trainingsgroep voerde drie keer per week oefeningen uit met als doel nieuw weefsel in de peesplaat aan te maken. De oefeningen bestond uit training waarbij gedurende drie maanden de peesplaat met het eigen lichaamsgewicht werd belast. Zo nodig werd er gewicht toegevoegd om de oefeningen te verzwaren.

Na 3 maanden trainen of rekken bleek dat het met de groep die trainde duidelijk beter ging qua klachten vergeleken met de rekgroep. Ze hadden minder pijnklachten en konden beter belasten op de voet. Na een jaar was het verschil tussen de groepen weggeëbd, maar waren beiden er nog steeds een stuk beter af dan aan het begin van de studie.

Trainen loont!

Kortom deze nieuwe manier van het behandelen van de geïrriteerde peesplaat leidt tot een snellere vooruitgang dan een van de meest geadviseerde adviezen tot nu toe. Wie wil er nou niet sneller herstellen van een vervelend en irritant gevoel in zijn of haar hiel? Dus mocht je onverhoopt struikelen over die rottige geïrriteerde peesplaat: oefenen loont!

Voorbeeld van oefeningen bij hielpijn
Voorbeeld van oefeningen bij een geïrriteerde peesplaat onder de voet