Hielspoor? Zolen in de kast helpen niet
Gestructureerde therapie en samenwerking is vereist
Het verhelpen van hielspoor en andere klachten in de voet vereist een gestructureerde therapie en samenwerking. De therapie begint al bij het onderzoek, de echo en het aanmeten van de juiste therapiezolen die de lichaamshouding corrigeert.
Het therapieplan wordt aangevuld met samenwerking met andere gespecialiseerde zorgverleners voor de voeten zoals fysiotherapeut en pedicure. En natuurlijk niet te vergeten de belangrijkste rol bij de therapie is voor de persoon met de voetklacht zelf.
Een goede aanpak
Lopen met pijn is niet fijn en beïnvloed maar al te vaak het plezier van het lopen en bewegen. Daarom luisteren alle cliënten, die een van de Hielpijncentra bezoeken, goed naar de adviezen, nemen een folder mee en stemmen in met de hielpijn aanpak. Afspraken worden gemaakt met aanvullende voetzorgverleners en na fabricage worden de op maat gemaakte zolen opgehaald en in de schoenen geplaatst. De hielpijntherapie is in volle gang en wordt het oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Nagenoeg alle cliënten laten op controle weten dat ze aanzienlijke verbetering ondervinden en vertellen enthousiast over de therapiestappen die ze hebben gemaakt. Zoals de resultaten van de oefeningen, de aanschaf van goede schoenen, het gebruik van een nachtspalk en de aanvullende zorg van de samenwerkende voetzorgverleners. Het is fijn te horen dat de voorgestelde aanpak van het Hielpijncentrum de cliënt tevreden stelt en het pijngevoel afneemt en uiteindelijk verdwijnt.
Excuses om het niet te doen
Een klein aantal cliënten komt terug met weinig tot geen verbetering. Deze cliënten hebben ook recht op pijnvrij lopen, en is het van belang erachter te komen wat er ‘aan de voet’ is. Mogelijk moeten we de voorgestelde therapie aanvullen of bijstellen. Vaak zijn er logische redenen dat stappen van de aanpak niet zijn ondernomen, maar soms volgen excuses. De volgende excuses horen we vaak:
- In huis lopen we niet op zolen;
- De zolen passen niet in al mijn schoenen;
- O ja, oefeningen. Hoe zat dat ook alweer;
- Met de nachtspalk kan ik niet in slaap komen;
- Hoezo slechte schoenen, ik loop er al jaren op;
- Ik dacht dat ik nu die wandeltocht wel kon maken;
- Mijn masseur zei dat ik wel even zonder zolen kon;
- Hoezo slechte schoenen? Ze waren anders maar wat duur;
- Ik probeerde het echt, maar kan niet wennen aan die zolen;
- Met warm weer draag ik slippers en daar passen geen zolen in;
- Met zulk soort schoenen kan/mag ik niet verschijnen op mijn werk;
- Als ik mijn bed uit stap loop ik het eerste uur op blote voeten of sokken.
Allemaal redenen waarom de therapie niet werkt.
Goede uitleg helpt
Het is aan de cliënt om te beslissen om meer of minder aandacht aan de hielpijntherapie te geven. Maar de belangrijkste speler in de aanpak van voetklachten is de cliënt zelf. Hij of zij is er immers altijd bij. Daarom bespreken wij bij het Hielpijncentrum in het belang van de cliënt de excuses en geven uitleg over zin en onzin. Men kan bijvoorbeeld huisslippers of buitensandalen aanschaffen waar therapiezolen inpassen. En voor nagenoeg elk budget zijn schoenen met een losse binnenzool te vinden. Medewerkers van het Hielpijncentrum geven graag adressen door van schoenwinkels waar goede schoenen te koop zijn.
Door een goede nazorg te verlenen en de therapie duidelijk en transparant te maken, zal de oplossing van de hielspoor of andere voetklacht niet meer in de kast verdwijnen.