Hielpijn bij hardlopers

Hielpijn of hielspoorklachten bij hardlopers is naast achillespeesklachten en een runners knee één van de meest voorkomende klachten bij hardlopers. De klachten zitten in de meeste gevallen in de peesplaat onder de voet, genaamd de plantaire fascie.

Wat is hielpijn in de plantaire fascie?

De plantaire fascie is een peesplaat die dient als statische en dynamische stabilisator van de voet en de voetspieren. Deze zit vast onder de hiel en loopt door in de richting van de voorvoet. Hielpijn, in de volksmond een hielspoor, kan ontstaan door een irritatie of ontsteking van de peesplaat onder de voet.

Hoe kan hielpijn ontstaan en wat zijn herkenbare klachten

Hielpijn kan ontstaan door een aantal factoren waarbij een te snelle opbouw in de belasting (overbelasting) veelal een onderdeel is. Bijvoorbeeld door een te snelle opbouw in de loopsnelheid of de afstand. Andere mogelijkheden van oorzaken zijn: de anatomie en de bouw van de persoon (BMI). Ook de bouw van de voet, beweeglijkheid van de enkel en de uitlijning van de volgende gewrichten t.o.v. elkaar spelen een rol: wervels, heup, knie en enkel. De spierkracht van de romp-, heup-, bovenbeen-, en onderbeenspieren hebben hierop een directe invloed.

Met betrekking tot de sportbelasting speelt het looppatroon een belangrijke rol. Denk hierbij aan pasfrequentie, paslengte en wat je loopstijl is (voorvoet-, middenvoet of haklanding). Wanneer er op een van deze vlakken of bij een combinatie van de hierboven beschreven factoren iets niet goed verloopt kan dit klachten veroorzaken. De klachten manifesteren zich vaak als pijn onder de hiel die het ergste is bij het opstarten in de ochtend en die minder wordt naarmate er meer bewogen wordt. Lang staan of lang lopen geven ook een vaak een klachtentoename.

Ook wordt er bij aanvang van het hardlopen last opgemerkt die gedurende de training minder wordt. Directe druk wordt als een herkenbare pijn en symptoom gezien. Ook kan er sprake zijn van een stijve kuit of last in de achillespees. Dit omdat de achillespees vezels bijdraagt in de continuïteit van de peesplaat onder de hiel.

Naarmate de klachten toenemen zie je dat de klachten toenemen in hevigheid en meer continu van aard worden en ook minder snel “wegtrekken” wanneer je even hebt bewogen. Ook kan er sprake zijn van een verdikking van de plantaire fascie.

Diagnose van hielpijn

De diagnose van de hielpijn wordt gesteld door het bespreken van de klachten i.c.m. het lichamelijk onderzoek. Hierbij wordt gekeken naar alle factoren die mogelijk te maken hebben met het ontstaan van de klachten en kan er middels echografisch onderzoek gekeken worden of de peesplaat verdikt is.

Behandeling

Nadat alle factoren duidelijk zijn m.b.t. het ontstaan van de klachten wordt hier gericht aan gewerkt in de behandeling. Middels training, rekoefeningen en shockwave therapie wordt er gericht gewerkt aan het verminderen van de pijn en het verbeteren van de belastbaarheid van de plantaire fascie en voetspieren. Hiernaast zal de training mogelijk ook gericht worden op de spieren in de romp, heup, bovenbeen en/of onderbeen. Voor de stand van de voet is het mogelijk dat er een steunzool nodig is om de positie van de voet te beïnvloeden. Wanneer er in het looppatroon beperkingen zijn of wanneer hierop een verdenking is kan er een videoanalyse gemaakt worden waarbij gekeken wordt naar alle onderdelen van het looppatroon.

Het vaststellen van hielpijnklachten is een proces wat belangrijk is voor het totaalbeeld van de klachten te objectiveren. Wanneer alle factoren hierin meegenomen worden is de kans op herstel door de behandeling het grootst.

Maak een afspraak

Heeft u hielpijn? Onze specialisten staan voor u klaar! Klik op de onderstaande knop en maak een afspraak bij het Hielpijncentrum. Wij nodigen u graag uit voor een intakegesprek in één van onze locaties.

Maak een afspraak

Geraadpleegde literatuur

  • Arnold, M. Moody, A. (2018). Common Running Injuries: Evaluation and Management. Am Fam Physician. 2018 Apr 15;97(8):510-516
  • Tenforde, A. S., Yin, A., & Hunt, K. J. (2016). Foot and Ankle Injuries in Runners. Physical Medicine and Rehabilitation Clinics of North America, 27(1), 121–137.
  • Sullivan, J., Burns, J., Adams, R., Pappas, E., & Crosbie, J. (2014). Musculoskeletal and Activity-Related Factors Associated With Plantar Heel Pain. Foot & Ankle International, 36(1), 37–45.
  • Sullivan, J., Pappas, E., & Burns, J. (2019). Role of mechanical factors in the clinical presentation of plantar heel pain: implications for management. The Foot.
  • Huffer, D., Hing, W., Newton, R., & Clair, M. (2017). Strength training for plantar fasciitis and the intrinsic foot musculature: A systematic review. Physical Therapy in Sport, 24, 44–52.
  • Rosenbaum, A. J., DiPreta, J. A., & Misener, D. (2014). Plantar Heel Pain. Medical Clinics of North America, 98(2), 339–352.